PBB beri amaran mengenai ‘laporan membimbangkan’ peningkatan di Darfur Utara

HAMILTON, Kanada — PBB pada Jumaat mengeluarkan amaran keras mengenai keadaan yang semakin meruncing di El Fasher, ibu kota Darfur Utara di Sudan, berkata kawasan itu “sudah di ambang kebuluran”.

“Kami menerima laporan yang semakin membimbangkan mengenai peningkatan dramatik ketegangan antara aktor bersenjata di El Fasher, Darfur Utara,” kata jurucakap PBB Stephane Dujarric dalam satu kenyataan.

Dujarric berkata pasukan separa tentera “Pasukan Sokongan Pantas (RSF) dilaporkan mengepung El Fasher, mencadangkan langkah yang diselaraskan untuk menyerang bandar itu mungkin akan berlaku,” sambil menambah bahawa Angkatan Bersenjata Sudan (SAF) sedang meletakkan diri mereka, menimbulkan kebimbangan mengenai skala besar konfrontasi.

Menyedari serangan sedemikian ke atas bandar itu akan menyebabkan “akibat yang memusnahkan penduduk awam,” jurucakap PBB itu juga mengingatkan “peningkatan ketegangan ini adalah di kawasan yang sudah berada di ambang kebuluran”.

“Setiausaha Agung mengulangi gesaannya kepada semua pihak untuk mengelak daripada berperang di kawasan El Fasher,” tambahnya.

El Fasher berfungsi sebagai pusat pentadbiran wilayah Darfur yang terdiri daripada lima negeri. Ia adalah bandar terbesar di Darfur dan satu-satunya di antara ibu kota negeri lain di rantau ini yang tidak jatuh ke tangan RSF separa tentera.

Tentera Sudan mengawal El Fasher, dan ia disokong oleh gerakan bersenjata yang menandatangani perjanjian damai Juba dengan kerajaan pada tahun 2020. Antara gerakan ini ialah Gerakan Pembebasan Sudan yang dipimpin oleh Minni Minnawi serta Gerakan Keadilan dan Kesaksamaan yang diketuai oleh Gibril Ibrahim.

Sejak pertengahan April 2023, tentera Sudan, diketuai oleh ketua Majlis Kedaulatan Abdel Fattah al-Burhan, dan RSF telah terlibat dalam peperangan. Konflik itu telah mengakibatkan kematian hampir 15,000 orang dan lebih 8 juta orang kehilangan tempat tinggal, menurut angka PBB.

ANADOLU, 26 April 2024

You cannot copy content of this page