Bekas kolonel AS, diplomat ‘malu’ atas sokongan Washington terhadap Israel di tengah-tengah serangan Gaza

ISTANBUL — Ann Wright, seorang pesara veteran tentera AS dan bekas diplomat, berkata dia malu dengan negaranya kerana menyokong Israel ketika serangan dan sekatannya ke atas Semenanjung Gaza telah membawa kepada krisis kemanusiaan.

Wright, yang bercakap dengan Anadolu, meletakkan jawatannya sebagai kolonel dan diplomat tentera AS pada 2003 kerana penentangannya terhadap perang negaranya di Iraq, yang bermula tahun itu.

Kini, Wright sedang berusaha untuk “memecahkan sekatan haram tentera laut Israel di Gaza dan membawa makanan kepada orang yang kelaparan” di Semenanjung Gaza sebagai sebahagian daripada Gabungan Flotilla Kebebasan Antarabangsa.

Pembersihan etnik dan pembunuhan beramai-ramai

Ketika ini berada di metropolis Istanbul di Türkiye, Wright berkata kedua-dua AS dan Israel bertanggungjawab terhadap “pembunuhan beramai-ramai” yang sedang berlaku di Gaza terhadap rakyat Palestin.

“Ia adalah pembunuhan beramai-ramai yang telah dilakukan oleh Israel. Ia adalah penghapusan etnik. Ia adalah pembunuhan beramai-ramai dengan sengaja terhadap seramai mungkin rakyat Palestin dan pemusnahan sebanyak mungkin infrastruktur di Gaza. Dan itu adalah genosid,” katanya.

Wright menegaskan bahawa walaupun Israel terus melancarkan serangan mautnya ke atas Gaza, yang telah membunuh lebih 34,400 orang dan meninggalkan kawasan yang luas di wilayah lebih 2 juta dalam runtuhan, AS “membekalkan senjata kepada Israel, ia memberikan berbilion dolar. kepada Israel, dan ia enggan menggunakan pengaruh yang dimilikinya untuk membuat Israel berhenti membunuh rakyat Palestin.”

“Saya malu dengan Amerika Syarikat kerana peranannya menyokong Israel,” katanya sambil menambah, sebagai tambahan kepada angka kematian rasmi, beribu-ribu rakyat Palestin telah ditinggalkan mati di bawah runtuhan bangunan yang musnah.

Wright tidak bersendirian dalam barisan bekas tentera dan perkhidmatan dalam meluahkan rasa tidak senang terhadap pendirian Washington terhadap Israel dan Gaza.

Dia menunjuk Aaron Bushnell, seorang juruterbang AS yang pada Februari lalu membakar dirinya di hadapan Kedutaan Israel sebagai protes terhadap perang.

Wright juga membuat rujukan kepada seorang lagi anggota Tentera Udara AS, Larry Hebert, yang katanya datang ke Washington untuk mengadakan mogok lapar di hadapan Rumah Putih dan Kongres dan berkata: “Saya tidak boleh menjadi sebahagian daripada Tentera Udara AS yang menghantar senjata ke Gaza semasa tinggal di Sepanyol.”

Bahagian tragis diplomasi AS

Sokongan AS kepada Israel adalah “bahagian tragis” dalam sejarah diplomatiknya, tegas Wright.

“Setiap pentadbiran, Demokrat atau Republikan, nampaknya menganggap penting untuk melindungi Israel tidak kira apa tindakan jenayah yang dilakukannya,” kata Wright.

“Seluruh dunia tertanya-tanya, apa yang Amerika lakukan? Mengapa mereka melakukan ini? Dan ia adalah perkara psikologi yang tinggal dari Perang Dunia II, di mana Amerika Syarikat tidak bertindak dengan cukup pantas untuk cuba menyelamatkan orang yang telah dimusnahkan dalam Jerman dan Austria.

“Dan kemudian selepas perang, Amerika Syarikat tidak mengambil mangsa yang terselamat dari holocaust. Jadi, saya rasa ada rasa bersalah di sana, tetapi itu adalah rasa bersalah selama 75 tahun dan kini digunakan untuk melindungi pembunuhan beramai-ramai yang Israel kini lakukan kepada rakyat Gaza,” tambahnya.

Wright menekankan bahawa selagi pendudukan Israel di Tebing Barat dan Gaza berterusan, konflik akan berterusan di rantau itu dan orang yang ditindas akan terus bangkit kerana tingkah laku Israel bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Israel telah melancarkan serangan kejam di Semenanjung Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober, yang membunuh hampir 1,200 orang.

Lebih daripada 34,400 rakyat Palestin telah terbunuh dan beribu-ribu cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan keperluan yang teruk.

Lebih enam bulan selepas perang Israel, kawasan Gaza yang luas runtuh, mendorong 85% penduduk enklaf itu ke perpindahan dalaman di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang melumpuhkan, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan genosid (pembunuhan beramai-ramai) dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

ANADOLU, 28 April 2024

You cannot copy content of this page