Riyadh sedang dalam perjalanan untuk menjadi ibu kota fesyen wilayah Najd.
Namun di tengah-tengah transformasi terobosan Arab Saudi, pakaian tradisional dihargai kini lebih daripada sebelumnya dan menjadi sumber inspirasi dan kekaguman bagi penduduk tempatan.
Dalam temu bual dengan Arab News, profesor Saudi pertama yang mengkaji warisan pakaian dan tekstil tradisional Arab, Lailah Al-Bassam, mengimbas kembali asal-usul dan kebangkitan fesyen Najdi berikutan penubuhan negara Saudi ketiga.
“Pakaian di mana-mana tempat di dunia bukan datang daripada tiada — ia diwarisi turun-temurun dan berkembang merentas masa.
“Oleh itu, pakaian Najdi berada di tengah-tengah Semenanjung Arab dan mempunyai akar Arab dan Islam,” kata Al-Bassam.
Pakaian tradisional Najdi dicirikan oleh siluet longgar, labuh buku lali atau labuh lantai, serta sulaman dan jahitan hiasan.
“Apa yang menarik ialah jahitan sulaman universal,” kata Al-Bassam.
“Jahitan yang diasaskan di tengah-tengah Najd, di mana wanita belum bertemu dengan masyarakat atau alat komunikasi lain, juga boleh ditemui di Mexico atau Jepun – manusia mempunyai telepati seperti ini.”
Tetapi orang di Najd mempunyai jahitan unik yang dinamakan berbeza daripada di bahagian lain di dunia.
Nama mereka kebanyakannya berasal dari bentuk yang dihasilkan oleh jahitan: Contohnya, Jehhah, salah satu perkataan Arab untuk tembikai, yang kelihatan serupa dengan bijinya, atau Sleslah, lebih dikenali sebagai jahitan rantai.
Satu reka bentuk fabrik popular untuk pakaian wanita dalam fesyen Najdi menampilkan bulatan emas bertitik polka merentasi warna kain asas pepejal seperti hitam atau hijau. Ini dipanggil Daq Al-Lairah, nama Arab lama untuk syiling emas.
Fabrik atau gaya lain merujuk detik budaya atau politik di tengah-tengah ketibaan radio dan televisyen di Arab Saudi.
Wanita juga memakai thobes, sama seperti pakaian atau gaun. Ini dicirikan oleh siluet draping mereka, lengan bersulam sutera dan dada.
Ada yang dibuat dalam fabrik hijau, oren dan fuschia, dijahit bersama dalam pakaian gaya tampalan dan dipanggil nama termasuk Almustaffat dan Almubaddah.
Berikutan penubuhan Arab Saudi pada tahun 1932, pakaian secara tradisional dibuat secara tempatan dan selalunya dengan tangan.
Enam tahun kemudian, bagaimanapun, Al-Bassam berkata terdapat perubahan ketara dalam apa yang dianggap tradisional oleh penduduk tempatan.
“Oleh kerana penemuan minyak (pada 1938), wanita menghilangkan warisan budaya mereka dalam tempoh yang singkat dan menganggapnya sebagai simbol kemiskinan,” katanya.
“Negara ini dengan cepat membuka kepada dunia dan orang asing mula masuk dan bergaul dengan penduduk tempatan, pendidikan bermula untuk wanita, dan import dari luar negara (tiba), termasuk fesyen dan pakaian dalam bentuk baharunya.”
Bertahun-tahun kemudian, warisan tradisional menikmati kebangkitan semula apabila nostalgia untuknya berkembang dan inisiatif kesedaran kebangsaan diadakan untuk mempromosikannya.
Salah satu acara yang paling menonjol ialah Festival Al-Janadriyah, yang pertama kali dianjurkan oleh Pengawal Kebangsaan pada tahun 1985.
Ia adalah perayaan tradisi dan adat, dan berkhidmat sebagai pujian kepada budaya Saudi.
“Salah satu elemen (ke hadapan) adalah fesyen,” kata Al-Bassam.
“Oleh itu, kita melihat kepulangan warisan digalakkan oleh sektor kerajaan yang hari ini benar-benar menghidupkan semula warisan kita dengan kuat dan mengukuhkannya melalui (pembentukan) suruhanjaya warisan di bawah Kementerian Kebudayaan. Ini mewujudkan tempat untuk fesyen Saudi.”
Pakaian tradisional akan menjadi pakaian ruji pada perayaan kebangsaan dan hari penubuhan.
Wanita Saudi bukan sahaja akan mengajar diri mereka membaca, menulis dan memasak, tetapi mereka juga akan menjahit, menggayakan dan memotong pakaian mereka sendiri.
Al-Bassam berkata ramai wanita akan membuat pakaian mereka di rumah menggunakan majalah fesyen seperti Hawwa’a (Hawa) Mesir untuk mendapatkan trend terkini.
Dia berkata fesyen di rantau ini juga dicipta semula di tengah-tengah kemajuan teknologi dalam industri: Ia beralih daripada jahitan tangan kepada buatan mesin, daripada sulaman kepada lukisan, dan daripada buatan sendiri kepada belian di kedai.
Ahli sejarah mendakwa bahawa abaya, yang kini dianggap sebagai pakaian rasmi wanita, mula diperkenalkan 80 tahun lalu.
Mereka tidak biasa pada mulanya, kerana wanita jarang keluar rumah, tetapi digunakan ketika mereka pergi ke pasar.
Gadis kecil akan memakai tudung kepala tradisional yang dipanggil Al-Bukhnuq ketika bermain di luar.
Abaya itu mempunyai pelbagai bentuk: Ia mula-mula dipakai di atas kepala, kemudian ditukar kepada pakaian seperti selendang, sebelum dipakai di atas bahu semasa 1990-an — sama seperti hari ini. Ia dibuat secara eksklusif dalam warna hitam, dan sulaman pada lengan dan labuh telah diperkenalkan pada awal 2000-an.
Fesyen Jeddah mendahului dalam mencipta reka bentuk dengan fabrik berwarna.
Mereka bermula dengan warna tenang seperti kelabu dan biru laut, sehingga warna dan reka bentuk lebih cerah dinormalkan dan tiba di Najd.
Abaya kepala masih dipakai oleh ramai orang Saudi hari ini tetapi dibuat dengan bahan yang lebih ringan dan lembut.
Walaupun semakin ramai wanita Saudi kini memakai gaya Barat moden, abaya masih menjadi ruji di setiap almari.
Bagi lelaki, thobes sentiasa menjadi standard dan wajib di kebanyakan sekolah dan tempat kerja. Baru-baru ini seluar dan kemeja-T memasuki fesyen Saudi dan jenama tempatan.
Tobes lelaki telah berkembang selama bertahun-tahun hanya dalam kesesuaian, jahitan dan bahan bergantung pada musim, tetapi secara keseluruhannya mengekalkan keasliannya. Ia dianggap pakaian yang sesuai untuk sebarang majlis, sama ada lelaki di tempat kerja, keluar berpergian atau di majlis sosial. Pada majlis rasmi, adalah tradisi untuk mengiringi thobe dengan shemagh atau ghutra, agal dan bisht.
Sesetengah lelaki juga memakai manset untuk menaikkan rupa.
“Anda masih melihat pakaian tradisional kami kerana negara kami tidak pernah dijajah, manakala di negara Arab lain anda akan melihat mereka semua memakai sut,” kata Al-Bassam.
“Kita mesti berpegang pada pakaian tradisional kita kerana ia adalah identiti yang berasal dari akar umbi kita dan membentuk watak unik kita sebagai sebuah negara di seluruh dunia.”