ANKARA — Melalui kesusahan dan rintangan, kumpulan wanita Turki Marla telah berjaya mengubah impian zaman kanak-kanak ahlinya “daripada impian semata-mata kepada rancangan masa depan” yang telah menghimpunkan lima wanita hard-rock.

Lima wanita itu – semuanya berusia 20-an – bertemu satu sama lain dalam talian dan akhirnya naik ke pentas bersama selepas tiga tahun: Esra Hasandayioglu pada bass, Ekin Gulmez dan Burcu Ozbek pada gitar, Busra Vanlioglu pada dram, dan Tugce Kaymaz pada vokal.

Nama band ini berasal dari watak fiksyen ikonik Marla Singer dari novel Fight Club 1996 oleh novelis Amerika Chuck Palahniuk.

Kedua-dua novel dan watak itu mendapat kemasyhuran global dengan filem kultus pengarah David Fincher pada tahun 1999 dengan nama yang sama, dengan pelakon British Helena Bonham Carter memainkan peranan sebagai Marla.

Bagi ahli Marla, pada satu ketika, kumpulan itu adalah “fantasi”.

“Ia adalah fantasi yang jarang kami lihat di sekeliling kami. Sebenarnya, kami semua mengimpikan untuk berada di dalamnya sejak kecil,” kata kumpulan itu dalam temu bual e-mel dengan Anadolu menjelang Hari Teman Wanita Kebangsaan, yang disambut setiap tahun pada 1 Ogos di AS untuk menghargai kewujudan rakan wanita sejati.

Dari masa ke masa, ini “berubah daripada mimpi semata-mata kepada rancangan masa depan dan membawa laluan kami bersama-sama,” tambah mereka.

Para pemuzik menekankan bagaimana kumpulan semua wanita mewakili “dedikasi untuk memasukkan wanita ke dalam industri muzik.”

“Dedikasi ini memerlukan kami untuk sentiasa berhubung, menyokong, bekerja dengan, dan mencari serta mencari pemuzik wanita, yang kadangkala sukar dalam satu cara, tetapi sangat bermanfaat pada akhirnya,” kata kumpulan itu.

Mereka berkata setiap kumpulan wanita lebih bersedia untuk bekerja demi memperkasakan wanita.

“Kami cuba meningkatkan keterlihatan dan menaikkan bakat pemuzik wanita dalam dunia yang didominasi lelaki,” kata kumpulan itu.

Diminta untuk menggambarkan hubungan mereka sendiri sebagai sebuah band dalam satu perkataan, Kaymaz memilih “tidak toksik,” Hasandayioglu berkata “emosi,” Ozbek pergi untuk “ikhlas,” Gulmez menggunakan “perpaduan,” manakala Vanlioglu mencirikannya sebagai “penyayang.”

Mengubah perspektif

Semua ahli Marla menegaskan bahawa menjadi kumpulan wanita semua mempunyai cabaran dan kelebihan tersendiri.

Dinamik industri yang didominasi lelaki bermakna “ada masanya kami bergelut untuk menerima diri kami sendiri,” tetapi “keazaman kami yang tidak berbelah bahagi membantu kami mengalihkan tumpuan daripada persepsi sebagai kumpulan berasaskan jantina dan meletakkannya di atas asas yang lebih positif.”

“Kami tidak boleh mengatakan ia mudah,” kata kumpulan itu, menjelaskan bagaimana pada mulanya lelaki di konsert mereka akan lebih berminat dengan penampilan mereka berbanding bakat muzik mereka.

Namun, persembahan Marla telah memenangi skeptik yang paling kuat.

Ahli kumpulan itu berkata perbualan mereka dengan lelaki, daripada penganjur kepada pengarah muzik dan penonton konsert, hampir semuanya sama pada awal perjalanan mereka, “lebih tertumpu pada memenuhi kepuasan visual penonton.”

“Bagaimanapun, komunikasi semasa kami dengan individu yang sama telah beralih ke arah menekankan persembahan kami dan bukannya penampilan kami,” kata kumpulan itu.

Inspirasi kepada orang lain

Di samping cabaran, terdapat banyak detik untuk menjadikan perjuangan Marla bernilai usaha.

“Selepas konsert, seorang penonton wanita datang kepada kami dan menyatakan rasa bangganya sebagai seorang wanita. Di bandar lain, beberapa rakan wanita mendapat inspirasi daripada kami dan menubuhkan kumpulan mereka sendiri,” kata kumpulan itu.

Ahli kumpulan itu berkata mereka adalah “wanita dengan personaliti, penampilan dan kemahiran yang berbeza,” yang datang “bersama-sama … di atas pentas dan dalam kehidupan sosial kami, mencari titik persamaan yang padu.”

“Projek ini telah menawarkan kami peluang yang menggembirakan untuk sambungan yang produktif dan berasaskan perkongsian,” kata kumpulan itu.​​​​​​​

ANADOLU