RIYADH — Syiling bersejarah dari seluruh dunia Arab dan Islam adalah artifak terkemuka yang boleh mendedahkan peristiwa keagamaan, politik, ekonomi, sosial dan seni yang berlaku pada era asalnya.
Perpustakaan Awam Raja Abdulaziz di Riyadh mempunyai koleksi lebih daripada 8,100 syiling bersejarah diperbuat daripada emas, perak dan logam lain.
Kajian syiling ini berkaitan dengan pelbagai bidang kehidupan serta negara dan tempat di mana ia ditempa.
Proses syiling berlaku di banyak negara dan wilayah Arab dan Islam, termasuk Makkah dan Madinah, serta lokasi Khalifah Islam, iaitu di Damsyik, Baghdad, Kaherah, Tunisia dan Andalusia.
Pada mulanya, dinar ditempa dengan cara yang sama seperti syiling gangsa Byzantine – menggambarkan pemerintah Rom Heraclius bersama dua anak lelakinya – di pudina di Alexandria.
Mata wang Islam mula berkembang pada awal tahun 692 M semasa pemerintahan Khalifah Umayyah Abd Al-Malik ibn Marwan.
Koleksi syiling Perpustakaan Awam King Abdulaziz merangkumi semua tempoh Islam selama 1,400 tahun yang lalu.
Koleksi ini juga mempunyai liputan geografi yang luas termasuk India dan Asia Tengah di Timur, Maghribi dan Andalusia di Barat, Caucasus di Utara, dan Yaman dan Oman di Selatan.
Menurut beberapa pakar, syiling di perpustakaan adalah sebahagian daripada salah satu koleksi paling penting dan terbilang yang dipelihara di Arab Saudi.
Perpustakaan ini mempunyai syiling Arab dan Islam yang jarang ditemui sejak zaman Umayyah, Abbasiyah, Fatimid, Ayyubiyah, Atabeg, Seljuk dan Mamluk, yang ditemui di negara-negara Levant dan Maghreb sehingga zaman Utsmaniyyah.
Dinar Islam Arab pertama boleh didapati di perpustakaan; ia dibezakan dengan fakta bahawa ia adalah syiling Islam Arab pertama ditempa, memandangkan syiling yang digunakan pada zaman awal Islam ditempa di negara bukan Islam.
Menurut laporan oleh Agensi Akhbar Saudi (SPA), duit syiling itu diukir dengan tulisan Syahadah (kesaksian keimanan Islam), dan bahagian hadapannya menunjukkan “sebuah tiang pada empat tempat berdiri di atasnya dengan bola kecil di sebelah kanan dan Iota Beta dalam bahasa Yunani untuk kiri, yang merujuk kepada nombor 12.” Bahagian belakang syiling menunjukkan “imej tiga orang, maharaja Byzantine dan dua anak lelakinya, memakai pakaian tradisional Arab yang berbeza daripada pakaian Byzantine yang terdapat pada dinar Byzantine.” Ia mempunyai berat 3.1 gram dengan diameter 18.3 milimeter.
Kebanyakan syiling Islam di perpustakaan tidak boleh ditemui di tempat lain di dunia.
Koleksi perpustakaan termasuk dirham Arab Sasanian yang ditempa di Damsyik pada 695 M, dan dirham Abbasiyah yang ditempa di Basra pada 758 M semasa pemerintahan Khalifah Abu Jaafar Al-Mansour.
Istilah “hamba” (asalnya ditulis dalam bahasa Arab “abed”) terukir di bawah tulisan pada bahagian hadapan syiling dirham Abbasiyah, yang membezakannya daripada syiling lain yang ditempa semasa pemerintahan Khalifah Al-Mansour dan juga daripada syiling yang ditempa di Basra.
Perlu diperhatikan bahawa istilah yang disebutkan di atas tidak pernah terukir pada syiling yang ditempa lebih awal semasa pemerintahan khalifah.
Dirham adalah tambahan berharga kepada koleksi perpustakaan, yang juga termasuk dinar Tulunid yang ditempa di Palestin pada 906 M dan dinar Makkah yang ditempa pada 1060 M, sebagai tambahan kepada syiling lain yang dimiliki oleh tamadun Semenanjung Arab.
Syiling Arab dan Islam di perpustakaan termasuk dalam strategi budaya dan pengetahuannya untuk memelihara warisan Arab dan Islam menggunakan buku, dokumen, foto, dan artifak untuk menyediakan penyelidik dan sarjana dengan bahan sejarah yang pelbagai, dan untuk menonjolkan warisan berharga negara.
Syiling diindeks dan dikelaskan mengikut kaedah saintifik yang digunakan dalam mengklasifikasikan koleksi syiling antarabangsa, dan perpustakaan mencipta pangkalan data termasuk semua data asas untuk setiap syiling. Data dimasukkan ke dalam sistem automatik yang tersedia untuk penyelidik dan pakar perpustakaan.