Hanya beberapa hari selepas pemerintah Taliban yang tegar Afghanistan memperkenalkan undang-undang yang membungkam suara mereka, wanita Afghanistan berkumpul secara rahsia untuk menunjukkan penentangan mereka melalui puisi dan lagu yang dirakam dan dikongsi dalam talian.

Antaranya ialah Adilah, bekas pelajar undang-undang di Kabul yang menganjurkan protes itu bersama aktivis wanita lain, ramai daripada mereka yang ditemuinya pada hari-hari selepas Taliban menyerbu ibu negara dan merampas kuasa pada Ogos 2021.

Sejak itu, Taliban telah mengenakan sekatan ketat ke atas wanita melalui dekri berturut-turut, termasuk larangan pendidikan tinggi, mengambil pekerjaan, tampil di khalayak ramai tanpa penutup seluruh badan, atau niqab, dan bepergian tanpa mahram – penjaga lelaki. Undang-undang baharu, yang dikeluarkan pada 21 Ogos, mengkodifikasikan sekatan ini dan menambah beberapa sekatan baharu, seperti melarang wanita daripada bercakap dengan kuat atau menyanyi di khalayak ramai.

“Kami telah mengetahui untuk sementara waktu bahawa mereka akan melakukan ini; kami telah memberi amaran kepada dunia bahawa Taliban tidak boleh dipercayai. Tetapi apabila saya mula-mula mendengarnya, ia sangat menyakitkan,” kata Adilah, yang pendidikannya terhenti apabila Taliban merampas kuasa.

Tidak seperti pada zaman awal pemerintahan Taliban, bantahan terhadap undang-undang perlu dilakukan secara rahsia. Kumpulan itu bertindak keras terhadap bantahan awam terhadap sekatan mereka, memaksa beberapa wanita meninggalkan negara itu dan yang lain bersembunyi di Afghanistan.

“Kami memutuskan untuk mengadakan pertemuan, program membaca puisi,” jelas Adilah, yang berkumpul bersama lapan wanita lain di sebuah rumah di Kabul. “Tetapi memandangkan kami semua berada di tempat yang berbeza, sesetengah daripada kami bertemu di Kabul di tempat rakan, beberapa yang lain berkumpul di Pakistan dan beberapa yang lain menyertai dalam talian.”

Sebuah syair dijalin dari rangkap pantun yang dibawa oleh setiap wanita. “Ada yang membawa puisi yang mereka suka, yang lain menulis pantun mereka sendiri yang bergema dengan keadaan kami,” kata Adilah kepada The National.

Dia membacakan beberapa ayat dalam bahasa Parsi, salah satu bahasa kebangsaan Afghanistan, di mana dia mendapat kekuatan, sambil menambah bahawa dia memilih puisi yang bercakap tentang penentangan dan kebebasan bersuara dan memberi amaran kepada dunia bahawa wanita “akan melawan”.

“Saya seorang wanita, saya adalah dunia. Saya suka kebebasan saya … Jika but berada di kerongkong saya, penumbuk di mulut saya, saya bersumpah demi cahaya hati saya, saya tidak akan kekal dalam ketakutan ini.”

Mereka yang tidak dapat menyertai secara peribadi merakamkan diri mereka menyanyikan ayat-ayat dan menghantar klip ini ke kumpulan protes WhatsApp. Ini kemudiannya digabungkan menjadi satu klip dan dimuat naik ke media sosial dan diedarkan dalam kalangan kumpulan sembang lain.

Sejak undang-undang itu diperkenalkan, “menyanyi adalah penentangan kami”, tegas Adilah. “Melalui puisi, kami memberitahu mereka bahawa kami tidak takut kepada Taliban.”

Bantahan yang sama telah berlaku di seluruh dunia. Di Perancis, atlet Afghanistan Marzieh Hamidi memulakan kempen di media sosial, di bawah hashtag #LetUsExist, meminta wanita Afghanistan dan penyokong mereka bersuara menentang percubaan Taliban untuk memadamkan identiti wanita.

“Wanita menyertai media sosial, terutamanya dari Afghanistan, kerana tindakan menyanyi menjadi satu cara protes apabila Taliban memutuskan untuk mengharamkan suara wanita,” kata Marzieh.

“Melalui lagu kami, kami memberitahu mereka bahawa mereka tidak boleh begitu sahaja menghalang kami daripada masyarakat; kami adalah manusia dan kami akan wujud.”

Dia menjelaskan hashtag itu bukan sahaja ditujukan kepada Taliban tetapi juga kepada kerajaan yang “berurusan dengan Taliban, atau malah dengan berdiam diri terhadap kekejaman mereka”, “menyokong negara apartheid mereka”.

BANTAHAN JALANAN PERTAMA

Walaupun kerajaan Taliban tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa, beberapa negara telah mengadakan rundingan dengan kumpulan itu mengenai isu kemanusiaan, perdagangan dan keselamatan.

Kempen dalam talian menentang undang-undang Taliban berlaku dengan pantas, dengan ramai wanita menyiarkan video di platform media sosial bersama dengan hashtag protes. Walaupun sesetengahnya, seperti Adilah dan pasukannya, terpaksa menyembunyikan identiti mereka dengan menyanyi dari sebalik tudung atau topeng muka, yang lain tidak.

“Saya tidak lemah seperti willow yang bertiup dengan setiap angin,” Taiba Sulaimani, seorang aktivis pelajar, menyanyi dalam bahasa Parsi dalam video dirinya memakai tudung.

“Saya dari Afghanistan dan saya perlu menderita, tetapi suatu hari nanti saya akan memecahkan sangkar ini, meninggalkan penghinaan ini, dan menyanyi dengan gembira.”

Taiba berkata dia memilih lagu itu kerana ia “melawan, tetapi juga lebih berharap”.

“Ia menyampaikan bantahan saya, tetapi juga harapan saya untuk kebebasan.”

Dia adalah antara wanita pertama yang turun ke jalanan sebagai protes selepas Taliban merampas kuasa.

“Apabila Taliban mengambil alih, saya takut, tetapi kemudian saya memikirkan tentang impian saya, rancangan saya untuk masa depan, semua hak yang kami perjuangkan sebelum Taliban, dan ia membuatkan saya sangat marah dan memberi saya kekuatan untuk menyertai demonstrasi di Kabul,” tambah Taiba.

Tetapi ia menjadikannya seorang wanita yang bertanda. Hanya beberapa hari selepas Taliban menumpaskan bantahan wanita, mereka mula mengenal pasti dan menganiaya penunjuk perasaan. Beberapa rakannya telah ditahan dan dia terpaksa meninggalkan Afghanistan.

“Taliban menangkap dua abang saya dan memasukkan mereka ke dalam penjara, selama lebih dua bulan, kerana aktivisme saya,” kata Taiba, sambil menambah bahawa abang-abangnya telah diberitahu untuk “mendiamkan adik kamu”, yang membuatkan undang-undang baharu menentang suara wanita semuanya lebih peribadi kepadanya.

Dia kini bimbang jika tidak ditentang, undang-undang itu akan menjadi cara hidup untuk generasi akan datang.

“Ia adalah undang-undang yang tidak adil sekarang tetapi ia akan menjadi sebahagian daripada budaya untuk generasi akan datang, yang mungkin mengikutinya tanpa mempersoalkan atau memahami bagaimana ia memberi kesan kepada wanita,” katanya.

Adilah memberi amaran, selain bersifat menindas, undang-undang baharu itu juga memberi banyak kuasa kepada lelaki. “Wanita tidak boleh keluar rumah dengan seorang lelaki yang menjaganya, seolah-olah dia adalah harta.”

Terdapat peningkatan dalam kes keganasan rumah tangga, katanya.

“Selain itu, lelaki manakah yang mempunyai masa untuk mengikut isteri atau kakaknya sepanjang hari sambil melakukan tugas asas seperti membawa anak ke sekolah, atau temu janji doktor, atau menemani mereka bekerja jika ada wanita yang masih bekerja?”

Adilah berkata, hukumnya lebih berat bagi wanita yang tidak mempunyai mahram, atau saudara lelaki terdekat.

“Bagaimana pula dengan wanita yang kehilangan suami dan anak lelaki mereka akibat serangan berani mati Taliban atau yang terbunuh dalam tentera? Bagaimana mereka akan bertahan?

“Ada yang mengatakan ia seperti kematian secara beransur-ansur, tetapi orang mati pun nampaknya mempunyai lebih banyak hak di Afghanistan berbanding wanita.”

THE NATIONAL, 03/09/2024