“Saya tidak mahu lagi mencipta drama hanya untuk penonton lebih tua. Sebaliknya, saya mahu menawan hati mereka lebih muda untuk menikmati persembahan dramatik,” kata pengarah pentas Tran Luc kepada Viet Nam News pada penghujung tayangan drama The Doll baru-baru ini.

Ia adalah kali pertama lakonan penulis skrip Le Hoang dipentaskan di Hanoi dan ia juga menandakan kerjasama pertama antara Hoang, Luc dan LucTeam.

Ditulis oleh Hoang, terkenal dengan tulisannya yang tajam, lucu dan menyindir, dan diarahkan oleh Luc dalam gaya seni eksperimental tetapi tradisional, The Doll meniupkan angin baharu ke dalam ciptaan artistik dengan gaya ekspresionis yang biasa dan pelik.

Luc membuat perbezaan antara unsur dramatik tradisional dan teknik teater kontemporari, serta antara trend Timur dan global.

Dilahirkan dalam keluarga dengan tradisi drama rakyat chèo yang kaya, Luc telah dipengaruhi oleh gaya dramatik tradisional Vietnam dan Timur.

Dia memilih konvensyen teater dan ekspresif sebagai nilai teras kreativiti LucTeamnya, dengan itu mewujudkan gaya kreatif unik untuk drama pentas.

Walau bagaimanapun, dengan keinginan membara untuk menarik generasi baharu penonton muda, Luc secara konsisten membuat percubaan dan menggunakan ekspresi terkini di atas pentas.

Gaya artistik Luc diekspresikan secara konsisten sepanjang drama, menarik perhatian penonton dengan penceritaannya yang unik, tidak seperti pengarah lain.

The Doll memeranjatkan dan memikat hati penonton dengan kebolehan para pelakon mengekspresikan plot melalui metafora pergerakan fizikal dan mimik muka mereka.

Bagi melaksanakan idea teater mereka, pelakon dalam LucTeam perlu berlatih pergerakan badan daripada seni persembahan lain seperti sarkas, mime dan genre teater tradisional Vietnam seperti chèo.

Bagi menyerlahkan prestasi badan pelakon, LucTeam mereka bentuk pentas minimalis dengan hanya tirai di belakangnya.

Walau bagaimanapun, mereka menggunakannya dengan berhati-hati dan bijak untuk mempamerkan perkembangan dalam drama itu.

The Doll ialah karya realistik tetapi transenden yang menampilkan empat watak — seorang gadis muda naif, seorang pencari jodoh yang bijak, seorang pelayan yang tampan dan seorang lelaki kaya.

Walaupun bilangan watak terhad, drama ini menampilkan visi LucTeam dengan sempurna tentang “intipati oriental dalam nafas kontemporari”.

Walaupun drama itu mempunyai konteks moden, ia mempunyai suasana mistik yang serupa dengan Liaozhai (atau Kisah Pelik dari Studio Cina), pilihan klasik cerita pelik dan indah. Walau bagaimanapun, ia masih menangani dilema kontemporari seperti AI, homoseksual, cinta dan keinginan.

“Jika kecerdasan buatan menang dalam semua bidang, begitu juga cinta!” kata pelayan pada satu ketika, meminta penonton mempersoalkan dunia.

Orang sering takut AI, tetapi drama itu bertanya mengapa kita perlu takut sedangkan cara kebanyakan kita hidup dan cinta sudah terlalu tiruan.

Dalam dunia maya hari ini, hanya apa yang datang dari hati yang benar-benar dapat membantu kita berhubung dengan orang lain, atau begitulah maksud permainan itu.

Sepanjang drama hampir dua jam itu, empat pelakon itu menyampaikan persembahan yang menarik. Tanpa set, prop atau pakaian yang rumit, empat pelakon memikat penonton hanya dengan pergerakan badan, mata dan suara mereka — persembahan ganti tetapi hebat untuknya.

Walaupun menjadi pendatang baru dalam teater Vietnam, Vo Hoai Vu, yang menggambarkan pelayan, menyampaikan persembahan luar biasa.

Sebagai anak sulung kepada pelakon terkenal Vo Hoai Nam, Vu mewarisi bakat yang serius dan persembahan mengagumkan.

Sari kata bahasa Inggeris telah disediakan dengan teliti pada dua skrin disediakan oleh LucTeam, dan terdapat ramai ekspatriat dalam kalangan penonton.

Memandangkan drama itu kadangkala bersifat eksperimen, selalunya menggunakan dialog tidak wajar, persembahan itu berpotensi menjadi cabaran kepada penonton lebih muda yang mungkin berasa tidak biasa dengan pelbagai konvensyen teater dan cara ekspresi di sini.

Namun, penceritaan yang unik dan tidak dapat diramalkan, dialog sarkastik, dan suasana mistik menarik perhatian penonton.

Penonton dengan cepat melupakan jurang antara penonton dan pentas, dan mendapati diri mereka mengiringi watak-watak dalam perjalanan mereka, ditarik ke dalam suasana dan naratif drama yang mencengkam.

“Saya sangat kagum dengan penggunaan unjuran bayang, mime dan tarian kontemporari lakonan itu. Kandungannya telah direka dengan baik dan selaras dengan aliran Gen Z semasa, dengan topik homoseksualiti yang dijalin dengan bijak ke dalam drama melalui dialog yang bijak,” kata penonton Phạm Ngọc Hà, 23 tahun.

Vietnam News